Home sweet home - Reisverslag uit Ospeldijk, Nederland van Laura Nies - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Ospeldijk, Nederland van Laura Nies - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 December 2014 | Nederland, Ospeldijk

Hallo allemaal,

BRRR, KOUD HIER! Maar wel lekker om weer terug te zijn en mijn papa, mama, zusje, vriendinnen, oma en dieren te knuffelen. Zondagmorgen ben ik, met vertraging, aangekomen hier in Nederland. Goede vlucht gehad. De helft van de tijd geslapen, dus het was zo voorbij, haha! Verrassing: Behalve pap, mam, Saskia en Rianne stond ook Carmen mij op te wachten :D Leuk!! Zondagavond ook nog even naar oma geweest.

De laatste twee weken in Suriname heb ik lekker rondgereisd: nog even genoten van het weer (gaat extra goed als je weet dat je binnenkort in de kou zit), de mensen, de natuur! Wat een prachtig land is het toch!

Eerst ben ik gaan kanoën in het Coesewijne natuurreservaat. Heel veel dieren gezien. Vooral de nachttocht was geweldig: IJsvogeltje van zo dichtbij gezien dat ik het bijna kon aanraken, kaaiman en boomboa vastgehouden en nog veel meer dieren gezien. Helemaal back to basic: koken op vuur, slapen in hangmatten. Heerlijk!

Tussendoor ben ik een paar dagen in de stad geweest. Toen ben ik naar het vogelpark geweest. Is nog in aanbouw, maar is zo gaaf! Rondleiding gehad van 3,5 uur en me geen minuut verveeld. Supermooi! Veel dieren, enthousiaste gids. Aanrader!

Daarna ben ik naar Nickerie en Bigi Pan geweest. Het hotel met WARM WATER was natuurlijk het hoogtepunt van deze trip, haha! Ik dacht echt even dat ik in de hemel was: al bijna drie dagen kon ik alleen baden met koud water, dus het was heerlijk om even onder een warme douche te staan.
Verder was Bigi Pan ook heel erg leuk. Heel veel dieren gezien: Lepelaars, rode ibissen, brulaap, verschillende soorten reigers, adelaars en spechten.

De laatste week ben ik naar Pingpe geweest. Ook heel erg mooi! Duh, Suriname is gewoon mooi. Leuke groep, mooie natuur, enthousiaste gids, lekker weer. Stonden we bij een kostgrondje (waar de marrons, en inheemsen ook trouwens, maar dit was bij de marrons, hun groenten verbouwen), kwam er een hert uit de struiken waar het oor vanaf gebeten was. In de struiken hoorden we nog meer geritsel, zegt de gids: "Volgens mij komt daar een luipaard!" Wauw! Dat wilden wij wel zien natuurlijk, dus we stonden er helemaal klaar voor! En toen.... kwam er nog een hert tevoorschijn, hahaha! Beetje jammer!
Met de avondboottocht hebben we helemaal geen dieren gezien! Nog geen kikker (wel gehoord natuurlijk).
Ondanks dat geen slechte score wat dieren betreft: Luiaard, vogelspin, zijdeaapjes en twee slangen gezien.

We zijn ook nog op een schooltje gaan kijken. Ook dan merk je meteen het verschil tussen de indianen en de marrons. Waar de indianen heel verlegen en teruggetrokken zijn, zijn de marrons veel opener en brutaler. In één klas was er geen juf, het leek of er wel 25 kinderen in de klas zaten, maar het waren er 10 ofzo. Ik ging de klas in en met de kinderen in de gesprek over welke groep ze waren (ik was er namelijk niet helemaal over uit of het kleuters of groep 3 was) en wat de naam was van de beer op de stoel. Iedereen praatte door elkaar en toen ik het verkeerd verstond werd er hard gelachen. Zo anders dan de kids in Palumeu.
Een ander schooltje waar we een paar dagen later langs liepen was net uit. De kleuters kwamen naar buiten en liepen meteen naar ons toe: high five geven, aanraken, bij Peter op de nek (en als er één mag, wil natuurlijk iedereen, dus hij had het druk). Eén meisje liep steeds naast mij, tot ik tegen haar zei dat ik haar wel mee wilde nemen naar Nederland. Toen ging ze snel naast iemand anders lopen, hahaha!

Ondanks alles heb ik een toptijd gehad in Suriname en zeker geen spijt van deze reis. Ik heb ook geen slecht gevoel erover dat het anders gelopen is, omdat ik weet dat ik er alles aan gedaan heb. Na de vakantie ga ik weer lekker aan de slag in Nederland. Zin in!

Tot snel allemaal!

Liefs, Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Jan. 2013
Verslag gelezen: 3361
Totaal aantal bezoekers 42225

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 29 Augustus 2015

Lesgeven in Suriname

19 Januari 2013 - 09 Juli 2013

Backpacken in Australië

Landen bezocht: