Duidelijkheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Nies - WaarBenJij.nu Duidelijkheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura Nies - WaarBenJij.nu

Duidelijkheid

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Eej, Fawaka!

Hier is iets meer duidelijkheid over hoe en wat. Ik ga sowieso naar Palemeu: Dat Indianendorpje waar ik het de vorige keer over had. Hoewel de scholen officieel 1 oktober beginnen (in ieder geval hier in de stad. In het binnenland pas de 5e), vertrek ik waarschijnlijk pas de 10e. Dit is nog niet helemaal duidelijk, maar ik word gebeld. Ik ben benieuwd. Inmiddels ben ik er namelijk wel achter dat 'Ik bel je terug' iets betekent in de trant van 'Ik bel je volgende week wel een keer als ik er toevallig aan denk'. Ik heb me aardig aangepast en ga sta voortaan persoonlijk overal op de stoep. Dan word ik namelijk een stuk sneller geholpen.

Het is maar goed dat ik zelf navraag ben gaan doen van wat ik allemaal nodig had, want behalve boodschappen voor drie maanden blijk ik ook een bed, een petroleumpit, borden, bestek, pot, pan, vergiet en noem maar op nodig te hebben. Gelukkig heb ik een hele lieve buurvrouw, die mij door de hele stad heeft gereden en mee is geweest. Ik zou niet weten hoe ik zonder haar alle spullen bij elkaar had moeten krijgen! De komende week kan ik nog genieten van afwisselend eten en verse groenten, daarna ga ik over op rijst en pasta. Dat is het gemakkelijkst mee te nemen. Verse groenten kan ik daar in het dorp ook krijgen, maar tomaten, paprika, champignons enzo waarschijnlijk niet. Wel cassave en zoete aardappel. Ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Ben überhaupt benieuwd hoe het binnenland me gaat bevallen en of het me gaat lukken om te koken op een petroleumpit enzo. Maar dat komt wel goed. Er gaan in ieder geval nog andere leerkrachten, dus ik kan altijd hulp vragen.

Welke klas ik ga krijgen is nog niet bekend, maar ik heb wel al een paar keer horen vallen dat ze mensen nodig hebben in de 5e en 6e klas (groep 7 en 8 dus). Leuk! Spannend!
Tip die ik vandaag van iemand mee kreeg die zelf ook leraar is, is dat ik in ieder geval langzamer moet praten, anders gaan de kinderen mij niet begrijpen. Ze kunnen mijn accent niet verstaan. Groot leerpunt, want ik praat voor de gemiddelde Nederlander al best snel, haha! Maar dat kom wel goed. De articulatie was in ieder geval goed, zei hij!

Verder heb ik het nog steeds prima naar mijn zin hier. Afgelopen zondag ben ik met Amir, Jennifer en Gwendeley naar Moengo en Albina geweest. Heerlijk om even buiten de stad te zijn en meer natuur en groen te zien. Zelf auto gereden: Buiten de stad durf ik dat wel, haha. Hier in de stad vind ik chauffeurs te onbeschoft. Zelfs in Kaapstad waren ze beleefder en gaven ze sneller voorrang. Ik zou hier lang staan wachten op kruispunten...
We zijn ook naar een Marrondorpje geweest. Heerlijk om te zien hoe de kinderen daar samen spelen: Voetballen, zwemmen, stoeien in de rivier. Kunnen Nederlandse kinderen wat van leren ;)

Voor ik naar hier vertrok is me door mening persoon gevraagd welke taal ze hier nu eigenlijk spreken en hoe ik ga communiceren. De officiële taal hier is Nederlands, dus ik red me makkelijk. Hoewel het soms bij de Chinees (bijna iedere winkel wordt door Chinezen gerund) wel lastig is. Zij spreken vaak alleen Chinees en Sranan Tongo.

Ook heeft iemand me gevraagd: "De echte Surinamers, dat zijn toch van die negers met die dikke lippen en neuzen?"
Als dat zo zou zijn, dan heb ik maar weinig "echte" Surinamers ontmoet, haha! Iedereen zo'n beetje is hier gemixt: Creool, Javaan, Chinees, Nederlands, Joods, Hindoestaan en noem maar op. Zoveel bevolkingsgroepen hier...
Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: Iedereen gaat vreemd. Een relatie is hier automatisch open. De eerste trouwe Surinamer moet ik volgens mij nog ontmoeten, haha!

Ik ga nog een weekje genieten van de stad hier. En dan back to basic. Naar geweldig mooie natuur, verlegen kinderen, telefoon-en internetloos. Gelukkig komt die lieve Michelle me nog opzoeken. Echt superleuk! En met kerst ben ik weer in de stad. Krijgen jullie dan een verslagje van hoe het me allemaal bevallen is. Of ik niet omgekomen ben van de honger, omdat ik niet mijn petroleumpitje om kon gaan. Hoe het lesgeven me bevallen is. Of ik al het Wajano en Trio goed kan spreken enz.
Ik wens jullie een heerlijke herfst toe. Ik ga in de tussentijd proberen om lekker bruin te worden.

Bigi Brasa,
Laura

  • 02 Oktober 2014 - 20:25

    Christian:

    Hoi Laura, je hebt al heel wat meegemaakt en ervaringen opgedaan. Het zal zeker niet altijd meevallen. We wensen je heel veel succes met de voorbereidingen en je werk in Palemeu.
    Groetjes, Christian & André

  • 02 Oktober 2014 - 20:27

    Esther:

    Hoi hoi. Wat fijn dat t ondertussen zo goed als alles is geregeld.Pppfff we moeten dan wel lang wachten op een nieuw verslag maar dat komt wel goed lijkt mij zo, als t eerder zou komen zou t niet goed zijn

    Maar veel succes en plezier in de middle off no-where met lesgeven, langzaam praten, koken, bij bruinen en alle andere dingen

    Gr Esther, Luuk en Imme

  • 02 Oktober 2014 - 20:38

    Marianne:

    Hey Laura,

    leuk om je blog weer te lezen. Jammer dat het nu, zeker voor mij, wel heel lang duurt voordat
    ik je weer spreek of iets van je hoor. Ik hoop dan ook dat het meevalt met het internet en we vaker
    iets van je horen dan we allebei verwachten.
    Ik ben heel erg benieuwd hoe het je gaat bevallen in Palameu en ook hoe langzaam praten je
    vergaat.
    Ook denk ik dat je heel blij bent als je straks een bekend gezicht ziet, Michelle, en jullie
    weer lekker kunnen kletsen.
    Heel veel succes met de voorbereidingen en hopelijk ben je straks niks vergeten als je
    zo ver van de bewoonde wereld bent.

    Liefs, Marianne

  • 02 Oktober 2014 - 20:44

    Mariska:

    Leuk verslag en zoals ik het hoor zul je niet blijven plakken aan iemand want dt zal niet mogelijk zijn haha. Heel veel succes in het binnenland, erg spannend en knap van je hoor! Groetjes uit Breda

  • 02 Oktober 2014 - 22:03

    Marina:

    Hoi Laura

    Petje af!! Ik vind het super knap van je. Les gaan geven zo ver weg van huis. In een land waar je niemand kent en alles zo anders is. Ben benieuwd hoe het je in Palameu bevalt. Maar dat zal even duren voor we dat te horen krijgen

  • 02 Oktober 2014 - 22:08

    Marina:

    Hoi hoi daar ben ik nog een keer. Bij het plaatsen van mijn berichtje is de helft weggevallen haha.

    Ik zal je appjes missen maar gelukkig hebben we nog een week.
    Heel veel succes Laura! En een hele fijne tijd in Palameu!!

    Veel liefs

  • 03 Oktober 2014 - 17:37

    Tiny:

    He Laura, spannend zeg! Maar ook een hele mooie uitdaging. Praten in slow motion, dan komt het vast wel goed ; ) Heel veel succes met alles!

  • 05 Oktober 2014 - 11:35

    Henk Nies:

    Hallo Laura,

    fijn dat je nog zo optimistisch bent, na alle "problemen" met de papieren en dergelijke. En het koken gaat jou ook zeker lukken, anders moet je gewoon maar wat harder bijten, schijnt ook goed te zijn voor het gebit. En je leert uiteraard ook de plaatselijke groenten en fruit eten, want zoals je thuis altijd zei: Alles went....
    En na veel oefenen moet het jou ook kunnen lukken om langzaam te praten, duidelijk praten deed je al.

    Geniet nog van jouw vakantie, en veel succes met lesgeven,

    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Jan. 2013
Verslag gelezen: 962
Totaal aantal bezoekers 42180

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 29 Augustus 2015

Lesgeven in Suriname

19 Januari 2013 - 09 Juli 2013

Backpacken in Australië

Landen bezocht: